Virtuális vezénylő a paksi teljesléptékű szimulátorhoz

Az elmúlt évben kifejlesztettünk egy új, virtuális vezénylőtermi modellt a paksi atomerőmű teljesléptékű szimulátorához. A kialakított eszköz lehetővé teszi, hogy a vezénylőn keresztül elérhető összes funkciót, egy vagy több monitoron keresztül, az operátorok által megszokott módon érjük el. A fejlesztés során, a játékipar vívmányait segítségül hívva, felépítettük a vezénylőterem 3D-s modelljét, amelyhez egy eredetileg animációs filmek és videó játékok gyártására készített nyílt forráskódú szoftvert használtunk fel. A vezénylő élethű modellezése érdekében, animációk segítségével és a felhasznált fejlesztő eszköz ,,játék motorjával" gondoskodtunk arról, hogy a vezénylőben található beavatkozó és visszajelző berendezések (kapcsolók,
nyomógombok, kijelző műszerek) a beavatkozásoknak és a vezénylő pillanatnyi állapotának megfelelően viselkedjenek. A virtuális vezénylőben történő kényelmes közlekedést és beavatkozást a játékkonzoloknál is alkalmazott vezeték nélküli navigációs eszközök segítségével támogattuk.
A cikkben bemutatjuk magát a virtuális vezénylőt és néhány, a fejlesztés során felhasznált technikát.

In this paper, we give a short overview of a new virtual control room system, which is being developed for Paks nuclear power plant adapting ideas from the video game industry. The 3D model of the control room has been built up by using an open source 3D content creation software. Interactions with the actuators and the animation of the basic elements (switches, pushbuttons, alarm tables etc.) are managed by a game engine driven by wireless game console devices. Navigation in the control room is supported by utilizing head tracking techniques and low-cost commercial off-the-shelf tools. The virtual control room is coupled with the replica of the full-scope simulator of Paks NPP located in our Institute.
The paper outlines basic development ideas, the applied software and hardware tools, as well as preliminary modelling results.

Csatolt anyag: